Comunicat de resposta al vídeo de Junts sobre el debat electoral organitzat per l'Om-FemSafareig

Expliquem el procés d'organització del debat i el nostre posicionament respecte les afirmacions de Junts per Riudoms.

Imatge d'arxiu del debat electoral de 2019

Davant de la publicació d’un vídeo aquesta tarda per part dels candidats de Junts per Riudoms sobre el debat electoral, des de L’Om - FemSafareig ens veiem obligats a explicar el nostre posicionament:

• Nosaltres no som uns facilitadors del debat, en som els organitzadors. Som una entitat sense ànim de lucre que, entre moltes altres coses, treballa de manera desinteressada i voluntària per garantir la informació a la ciutadania de Riudoms.

Ja fa tres campanyes electorals que vam decidir tirar endavant el format del debat entre les diferents formacions polítiques que es presenten als comicis al poble. Fa mesos que treballem per organitzar l’acte del proper 19 de maig i no ho fem ni en benefici ni en contra de cap partit polític.

Posem moltes hores, motivació, il·lusions i energies perquè a Riudoms hi hagi un debat electoral, ja que creiem fortament que és un exercici de bona salut democràtica en benefici de tota la ciutadania. El debat no és un acte dels partits polítics, ni dels candidats, és un acte organitzat per una entitat local i que es fa per les riudomenques i els riudomencs.

• Com a organitzadors de l’acte, vam començar a reunir-nos amb els partis polítics per parlar del format el mes de desembre del 2022. Des de llavors, hem fet nombroses reunions per escoltar i tenir en compte les propostes de les diferents formacions i veure quines es podien incorporar per garantir que tothom se sentís còmode amb el debat.

Junts ens va traslladar des del primer moment que es presentaven amb una fórmula de co-candidatura i que volien que nosaltres penséssim propostes perquè això es pogués visibilitzar en el debat.

Alhora, en diferents reunions, ells ens van exposar algunes idees que no podíem acceptar perquè vulneraven un principi fonamental del debat: que hi hagi igualtat de condicions entre les diferents candidatures.

Se’ns va proposar que els dos candidats de Junts fessin plegats el debat. També la possibilitat que les altres formacions pugessin a l’escenari amb dos candidats en lloc d’un. Una altra proposta era que es partissin el debat i cada co-candidat de Junts en fes una part.

Des de l’organització vam considerar que aquestes propostes no respectaven la igualtat entre candidatures ja que el debat és un acte que requereix un gran esforç físic i mental per part dels candidats i no podíem permetre que una candidatura es repartís l’esforç entre dues persones, mentre que les demés ho haguessin de fer una sola. Tampoc podíem exigir a la resta de formacions que preparessin el número 2 de la seva llista per haver d’afrontar un debat, ja que entenem que la fórmula de Junts és excepcional i que en els altres partits el número 2 ocupa un altre rol.

Tot i això, la nostra voluntat va ser en tot moment la de fer contrapropostes i negociar, sempre i quan aquestes respectessin el principi de la igualtat entre candidatures.

Davant de la demanda de Junts, vam estar pensant durant dies en propostes alternatives fins que els vam presentar una idea de format en la qual facilitàvem que hi hagués un petit espai del debat per poder visibilitzar aquestes fórmules alternatives. Des de Junts se’ns va dir que aquesta proposta no els satisfeia i que preferien l’original, que diu explícitament que es tracta d’un debat de caps de llista.

Se’ns va respondre literalment per escrit que: “per respecte al poble, al mitjà, i a la resta d’agrupacions ens unirem al debat en el format que ens vau proposar inicialment”.

Per això no entenem perquè, si la proposta està acceptada per part de Junts des de fa setmanes, ara s’ha publicat aquest vídeo on, a més, no es deixa clar qui vindrà al debat.

• Convé remarcar que des de l’organització estem convençuts que els partits polítics tenen múltiples vies (actes propis, xarxes socials, butlletins, cartells, etc.) per donar a conèixer la manera amb la qual volen governar.

No és l’objectiu del debat el de mostrar si darrere d’una opció política hi ha una co-candidatura, un equip d’experts o una assemblea: el debat és un espai on contraposar i debatre propostes pel futur de Riudoms en diferents àrees d’actuació.

De fet, és l’únic espai en tota la campanya electoral on les quatre formacions polítiques es troben per contrastar entre elles el seu model de poble. Cal no oblidar, doncs, que aquest és l’únic objectiu del debat.

• Volem deixar clar que per respecte a l’entitat, a la resta de formacions polítiques i al conjunt del poble, no permetrem que la prèvia al debat es converteixi en un espectacle sobre qui assistirà a l’acte per part de Junts.

Tal com està pactat i acceptat per part de tots els partits, es tracta d’un debat de caps de llista, per la qual cosa només podran pujar a l’escenari els números 1 de cada formació política.

Ens veiem al Casal Riudomenc el proper 19 de maig!