La renúncia torna a Riudoms

L’any 1319, Riudoms va participar en una renúncia que va ser cabdal per a la història. En particular, per a la successió al capdavant de la corona d’Aragó. Una exposició al CERAP s’inspira en aquell succés.

Elena Domingo

Periodista

Artistes participants a l’exposició (FOTO: Cedida)
Artistes participants a l’exposició (FOTO: Cedida)

Segons la Crònica de Pere el Cerimoniós, aquell any el rei Jaume II d’Aragó va casar forçadament el seu fill Jaume, hereu de la corona, amb Elionor de Castella i Portugal. Tornant de Gandesa, on s’havia celebrat el casament, el rei es va aturar a Riudoms amb els membres de la seva cort per fer reflexionar el príncep. A Gandesa no havia consumat matrimoni amb Elionor, no havia tingut relacions amb ella: però si no ho feia aviat, la unió no seria vàlida. L’hereu Jaume, però, tenia una altra idea: es volia dedicar a la vida monàstica. Així que, finalment, va decidir no consumar el matrimoni: va firmar un document de renúncia de la corona el 30 d’octubre de 1319 a Tarragona, i es va convertir en monjo hospitaler. Al príncep Jaume se l’ha conegut, al llarg de la història, com “El Dissortat”.

Algunes publicacions situen l’edifici riudomenc conegut com Els Hostalets, a l’antiga carretera de Montbrió, com el lloc on es va fer aquesta trobada per decidir què passava amb el matrimoni. Tot i això, no hi ha cap document que provi que va ser en aquest punt on es va acabar decidint què passava amb l’anomenada “Farsa de Gandesa”. Finalment, va ser el segon fill del rei Jaume II d’Aragó, conegut com a Alfons el Benigne, qui es va convertir en rei després de la renúncia del seu germà. I curiosament, també es va acabar casant també amb Elionor de Castella i Portugal com el seu germà, però en segones núpcies. Primer va estar casat amb Teresa d’Entença, amb qui va tenir un fill anomenat Pere, que després es convertiria en Pere el Cerimoniós.

Aquesta renúncia, probablement una de les més importants que ha estat testimoni el poble de Riudoms, va ser el motiu d’inspiració de l’última exposició que es va celebrar al CERAP: La renúncia. Una mostra col·lectiva que, al llarg de tot el mes de setembre, va reunir les propostes de vuit membres de La Secció d’Art: Mar Cerdà, Alba Domingo, Mariona Ferrant, Vicent Matamoros, Francesc Mestre, Verònica Moragas, Agnès Olivé i Lucia Perera. Tots ells van reflexionar entorn de la idea de la renúncia, agafant la del príncep Jaume com a punt de partida, però anant molt més enllà. Cadascú amb la seva tècnica habitual de treball, van mostrar la seva manera d’entendre-la o d’afrontar-la: renúncies individuals, personals, col·lectives, simbòliques, materials. Una exposició que combinava propostes tan variades com les diferents especialitats que agrupen els membres de La Secció: fotografia, escultura, il·lustració, vídeo, mapping

La inauguració de l’exposició, que es va fer el dia 6 de setembre, va començar amb una presentació força diferent de l’habitual. Amb tota la sala fosca i dos focus il·luminant-los la cara alternativament, dos dels integrants de l’exposició, Mar Cerdà i Vicent Matamoros, van anar presentant La Secció d’Art, els seus membres i l’exposició. La primera, amb un to formal; el segon, força menys formal. Una petita performance que va acabar amb el crit de “Jo renuncio!” per diferents punts de la sala, de la mà de cadascun dels autors.

Aquest web fa us de 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei.