Dos mons, un poble

Si consultem l'entrada Tecnologia a Wikipedia hi trobem: "És el conjunt de coneixements tècnics, ordenats científicament, que permeten dissenyar i crear béns i serveis que faciliten l'adaptació al medi ambient i satisfer tant les necessitats essencials com els desitjos de les persones".

Actualment l'evolució tecnològica per excel·lència l'estan protagonitzant les eines digitals, amb el gegant d'Internet com a eina capdavantera.


Internet ha arribat ja a totes les oficines, biblioteques, centres d'estudi, bars, llars, i a una bona pila de llocs més que no acabaríem de nombrar. Aquesta tecnologia ha sofert un gran canvi des dels seus inicis amb pràctiques militars, actualment és una eina més o menys planera que quasi tothom pot utilitzar amb més o menys traça. D'Internet en trobem eines derivades, com ara el correu electrònic, els webs o blogs personals, les xarxes socials, els diaris digitals, programes P2P per compartir  fitxers, etc...Tots hem trobat a Internet un estil d'esbarjo, de treball, de relacions interpersonals o eina informativa, per posar alguns exemples.

Tot i així, les administracions i les entitats socials encara hi han de jugar un gran paper.  Encara són moltes les entitats del poble que no disposen d'un espai a la xarxa. Les que si que ho fan, utilitzen la plataforma web, o fins hi tot, en alguns casos les xarxes socials per  tal de poder difondre més eficientment la seva tasca. El món associatiu és complex, els col·lectius sovint tenen l'objectiu principal  ben clar, i sovint també, costa dur-lo a terme. Generalment quan el col·lectiu ha assolit la fita marcada, aquest es dóna per satisfet, però, per avançar i millorar cal buscar nous horitzons i s'han d'obrir noves perspectives de futur. Un dels objectius claus per la promoció passa avui en dia per estar a la xarxa, per difondre el treball  i/o el missatge que realitzem en el dia a dia i poder així obrir-nos al món.

Un altre cas és el de les administracions i ents públics. Ja fa molt de temps que el nostre poble gaudeix d'un lloc web on podem trobar-hi informació relacionada. Tot i així, el web del nostre municipi encara té mancances prou importants que s'haurien d'anar corregint, tot seguit en destaco dues que considero importants, malgrat que segons el meu parer en puguin haver algunes més.

Si accedim a www.riudoms.cat i volem realitzar un tràmit administratiu, veiem que ens hem de descarregar el document en format pdf, imprimir-lo, omplir-lo i trametre-ho personalment a l'oficina de l'Ajuntament on es farà la corresponent instància.

Si considerem que aquells que han de fer tràmits administratius segurament treballen (tot i que ara la situació laboral no sigui gaire bona), i veient els horaris d'obertura al públic, més d'una persona es troba en una difícil situació a l'hora de realitzar-lo: o demanar festa a la feina o demanar un favor a algun conegut. També  es poden trobar amb aquesta situació persones que resideixen fora de Riudoms entre setmana per motius laborals o estudiantils. I doncs, no facilitaria les coses disposar d'un servei telemàtic per atendre les gestions corresponents?

Seguint amb el contingut web, podem destacar també que l'apartat del Casal Riudomenc no té informació pels usuaris tot. Té un domini propi www.casalriudomenc.cat,  al meu entendre qualsevol espai d'aquestes característiques hauria de disposar d'un lloc web particular per tal de gestionar de manera més eficient els continguts relacionats amb aquest. Però no tot s'ha de mirar amb mal ull,s'ha de remarcar positivament  l'existència d'un sistema de compra d'entrades per Internet en l'època que hi han actuacions.

Pel que fa a les xarxes socials, a Facebook trobem un perfil "Ajuntament de Riudoms" buit de contingut i amb només 18 seguidors. També podem trobar un perfil sobre el Casal Riudomenc on es deix entreveure que en els darrers mesos no hi han hagut actuacions, ja que el Mur del perfil és ple de missatges que podríem considerar facebook-spam. Pel que fa l'ús d'altres xarxes socials, no s'hi troba cap informació referent a un ent públic de Riudoms.

Aquests són alguns dels aspectes que cal polir, és tasca de tots i totes millorar la visió del nostre poble dins el món digital, així com demanar i promocionar les pràctiques telemàtiques: tràmits administratius on-line, renovacions de llibres de la biblioteca i demanar cites al CAP via web, xerrades pedagògico-culturals sobre la utilització i els perills de les xarxes socials, etc...

Qui sap si un dia totes les administracions gaudiran dels serveis d'un community manager com ja fan  una bona pila d'artistes i personatges famosos. El que podem dir amb seguretat, és que Internet s'ha convertit en el reflex de la societat, un món paral·lel, o creuat , segons ho mirem.

Paral·lel perquè és virtual, no deixen de ser uns i zeros en el fons, si adoptem una visió simplista. Creuat perquè ens condiciona dia rere dia; el instrument de mesura dels successos o notícies són les xarxes socials: "ja és trending topic" o "el grup ja ha assolit milers de fans a Facebook " són frases que ja són dins dels informatius de la TV o la ràdio, així com també als diaris.

Ara és el moment de modernitzar les administracions, les entitats i la vida social en conjunt. Ja que com dèiem abans, la tecnologia és quelcom que ens permet satisfer unes necessitats i ens pot ajudar a millorar. I doncs, si tenim l'oportunitat, perquè no l'aprofitem?

Aquest web fa us de 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei.