S'apropa la reforma més important que s'ha fet a Riudoms en un carrer en les últimes dècades: la del carrer Sant Antoni. Aquest mes d'octubre s'han resolt definitivament les al·legacions presentades al projecte, i arrenca ara el compte enrere per començar les obres, que afectaran el tram central del carrer -des de l'alçada del carrer Sant Pau fins a l'enllaç amb l'avinguda Primer d'Octubre-, així com el carrer Barcelona. En els propers mesos es convocarà el concurs per determinar quina empresa s'ocuparà de les obres i s'iniciarà, així, el procés de reforma.
El projecte no ha estat, però, exempt de polèmica. El debat s'ha centrat especialment en una qüestió: Sant Antoni ha de ser d'un sentit o de dos sentits, com ja és actualment?
Des de l'Ajuntament asseguren que la decisió de mantenir Sant Antoni com un carrer de dos sentits s'ha estudiat a fons, i que hi ha molts factors que acaben apuntant a mantenir els dos carrils: un de pujada i l'altra de baixada. El principal és el volum de cotxes que transiten pel carrer i els riscos que suposa desviar-los per altres carrils. El 2024 el consistori va encarregar un informe a Vaic Mobility -la mateixa empresa que va elaborar el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Riudoms, aprovat l'any 2022- per veure quants cotxes circulen per aquest carrer, tant de pujada com de baixada. L'informe va concloure que 1.600 cotxes fan cada dia el trajecte de baixada i 700 de pujada. Si Sant Antoni es fes d'un únic sentit, hauria de ser de baixada, perquè no hi ha cap altre carrer que pogués substituir-lo. La pujada, en canvi, es faria de manera natural per l'Avinguda Primer d'Octubre: una via pràcticament paral·lela i ampla. Però l'Ajuntament ha descartat aquesta opció. El motiu principal és que en aquesta via entre setmana hi passen molts nens per arribar fins a l'Escola Beat Bonaventura o la Llar d'Infants, els dos centres educatius situats en aquell punt del poble. De fet, l'avinguda està definida com un dels eixos bàsics de mobilitat escolar al PMUS, fet que obliga a prendre mesures a favor d'una mobilitat escolar autònoma, segura i sostenible. Desviar-hi més cotxes, segons el consistori, implicaria anar en sentit contrari. Alhora, és una de les vies de Riudoms on hi passa més gent caminant cada dia.
Un altre dels motius per mantenir els dos sentits és que si el carrer de Sant Antoni fos només de baixada, els 700 cotxes que s'haurien de desviar cap a l'Avinguda Primer d'Octubre ho haurien de fer per tres carrers més estrets: el carrer Sant Pau, el Joan Salvadó Badia i el Sant Pere. Des de l'Ajuntament asseguren que "tècnicament no és una bona decisió" per la perillositat que això suposa. A part, alguns dels vehicles que pugen avui en dia per Sant Antoni són de grans dimensions, com camions o autobusos, que ho tindrien més complicat per poder fer els girs en carrers més petits. Al mateix temps, molts d'aquests cotxes acabarien a la plaça Compte Arnau: un espai on hi conflueixen diverses artèries principals, envoltat de comerços. És també el lloc on hi passen més vianants a peu de tot el poble. Segons el PMUS, cada dia més de 1.000 persones creuen aquesta plaça caminant. El govern considera que desviar els 700 cotxes de pujada pot afegir encara més pressió a la zona.
Amb el projecte definitiu, doncs, el carrer de Sant Antoni matindrà la funció de circumval·lació a la zona oest de Riudoms, unint la part nord i sud del poble. A la llarga, això podria canviar si s'habilités una circumval·lació real encara més apartada del nucli urbà, seguint la tendència actual a reduir la circulació de dins dels pobles i a desviar-la cap enfora. Aquest projecte, però, encara haurà d'esperar.
La pèrdua d'aparcaments
Un altre dels motius de debat entre els veïns ha estat la pèrdua d'aparcaments que suposarà la reforma del carrer. Actualment, la zona té una trentena de places "oficials" d'aparcament, especialment a la banda est del carrer. La banda oest, en canvi, té més cases estretes i, en conseqüència, més sortides de vehicles. En aquest recompte s'hi comptabilitzen també les del carrer Barcelona. Aquest número de places és l'oficial, però la realitat és que, com que les places no estan pintades, hi ha cert desordre: alguns cotxes aparquen davant dels guals permanents, altres comparteixen una plaça entre dos vehicles o ocupen lleugerament la del costat... L'efecte, és, doncs, que n'hi ha moltes més. Amb la proposta definitiva de dos sentits, la zona passarà a tenir 13 places d'aparcament.
Aquest ha estat un dels principals motius de controvèrsia. Des de l'Ajuntament asseguren que la llei marca que les places han de tenir, de manera estàndar, 4,5 metres de llargada. Tenint en compte això, les possibilitats de tenir-ne tantes es redueixen. Alhora, s'han d'eixamplar voreres, respectar els guals permanents i posar un pas de vianants elevat a la part central del carrer. A diferència de la reforma del carrer Sant Pau, aquí no és possible combinar voreres més amples, zona d'arbres i mantenir el volum d'aparcaments. El govern assegura que tampoc seria possible ni que el carrer fos d'un sol sentit.
Aquesta és una de les qüestions que més ha mobilitzat els veïns. "Ens diuen que es faran places d'aparcament en altres llocs [aparcament dels Hortets i l'interior del camp de futbol vell], però aquí hi ha molta gent gran que vol aparcar a prop de casa. El que a nosaltres ens pot semblar un trajecte curt, a una persona gran o amb algun problema físic se li pot fer molt més llarg", assegura una de les veïnes del carrer consultades per L'Om. "Hauríem d’anar a aparcar molt lluny, en zones on no hi ha gaire vigilància a la nit. I l’Aparcament dels Hortets està molt ple ja, encara que l’amplïin segurament no n’hi haurà prou", explica una altra veïna.
La pèrdua d'aparcaments al mateix carrer és precisament una de les al·legacions que ha presentat un grup de veïns, amb una norantena de firmes. En converses amb ells, l'Ajuntament ha revisat el projecte inicial i l'ha modificat per incorporar-hi dues places més, una al capdamunt del carrer i l'altra al carrer Barcelona. Els veïns també van al·legar que el projecte genera problemes de càrrega i descàrrega, especialment per a persones grans, famílies amb infants i persones amb mobilitat reduïda. Aquesta al·legació, però, s'ha desestimat, ja que es considera que el carrer es troba en la mateixa situació que moltes altres vies de Riudoms, i que la reforma no portarà un perjudici afegit en aquest sentit, sinó al contrari.
El grup municipal de Junts per Riudoms també ha presentat al·legacions al projecte. Junts ha denunciat en diverses ocasions que la reforma és "incoherent" amb el que es va definir al PMUS que, en un primer moment, contemplava un carrer Sant Antoni d'un sol sentit. El govern s'ha defensat d'aquestes acusacions dient que el PMUS era un estudi de tota la situació general de Riudoms, que dibuixava diverses opcions per diferents carrers, però que no era un projecte de reforma o d'obres com a tal. La possibilitat de fer un sol sentit es dibuixava sobre el paper, però la realitat "és una altra".
Després de les al·legacions i de nombroses reunions amb els veïns, comença ara una nova etapa. Amb el projecte aprovat, s'inicia el compte enrere cap a una reforma que implicarà no només canvis en les voreres, els aparcaments i l'aspecte general del carrer, sinó també una nova xarxa de clavegueram i d'aigua potable, i un sistema de pluvials. En total, un pressupost de 1.078.122,02 euros.